Coronavirus updates

Coronavirus updates

Hier houden we je op de hoogte van de laatste stand van zaken rondom het coronavirus met betrekking tot de Rotterdamse Academie van Bouwkunst.

De Academie volgt de richtlijnen van de Hogeschool Rotterdam die het actuele beleid volgt van het RIVM en de GGD. Of kijk op het Informatiepunt Coronavirus op de site van Hogeschool Rotterdam. 

Woensdag 1 april, 17u00

Tot minimaal 1 juni is ‘RAvB Online’ het nieuwe normaal en wordt het onderwijs op afstand uitgevoerd. We voorzien jullie wekelijks via de nieuwsbrief met een update over de ontwikkelingen en voortgang van het studie- en praktijkdeel, een vooruitblik op de onderwijsactiviteiten en ander nuttig én als het even kan ook positief nieuws in deze bijzondere en uitdagende tijd.
Het is een flinke hap tekst. Omdat we volledig en transparant willen zijn naar jullie allemaal, communiceren we zoveel mogelijk in één keer.
Heb je tips of nieuws dat je graag wilt delen met de gemeenschap, stuur deze naar info@ravb.nl.

3e kwartaal colleges

Met de docenten is afgesproken dat de afrondingsdatum voor het college met 2 weken verschoven wordt. Concreet: studenten kunnen tot uiterlijk 16 april het 3e kwartaal college afronden. Hoe wordt afgerond, is gecommuniceerd door de docent.

Afstuderen

We doen er alles aan om onze afstudeerders te helpen de lopende afstudeerprojecten af te ronden. De manier waarop de slotbijeenkomsten afstuderen plaats zullen vinden, zal helaas anders zijn dan je gewend bent: alle slotbijeenkomsten tot 1 juni zullen online en op afstand plaats vinden.

Alle studenten die hun slotbijeenkomst voor 1 juni hebben gepland, ontvangen in de loop van deze week informatie over hoe het online afstuderen eruitziet en wat er van hen verwacht wordt.

In de komende tijd wordt er door de voorzitters van de afstudeercommissies contact opgenomen met de studenten die nu aan het afstuderen zijn. In overleg met je voorzitter en je afstudeermentor worden er afspraken gemaakt over het vervolg van je afstuderen. Inmiddels heeft een deel van deze gesprekken al plaatsgevonden.

Onderdeel van het afstuderen is natuurlijk de Praktijkschouw. De voor vrijdag 17 april geplande Praktijkschouwen gaan gewoon door, maar ook daarvoor geldt dat ze online en op afstand plaats zullen vinden. Je krijgt binnenkort nadere informatie van één van de opleidingscoördinatoren die aan jouw Praktijkschouw deelneemt.

Afronden en beoordelen

Ook bij afstandsonderwijs hoort afronden en beoordelen. Het besluit dat het onderwijs tot 1 juni op afstand verzorgd wordt, betekent daarom dat niet alleen onze ontwerp-, onderzoeks- & communicatiebegeleiding in de studio’s, en de hoor- en werkcolleges op afstand plaats vinden, maar dat dat ook voor een deel van de afrondingen en beoordelingen gaat gelden.

Over de afrondingen van de kwartaalstudio’s van het derde kwartaal hebben we je al eerder bericht: voor de meeste kwartaalstudio’s geldt dat je op vrijdag 27 maart je panelen digitaal moest inleveren en dat we de feitelijke afronding (eindpresentatie en beoordeling) zouden doorschuiven naar een nader te bepalen moment (de kwartaalstudio Ecologische Vrijplaats rondde wel vrijdag 27 maart af, online en op afstand; deze afronding gebruiken we meteen als test).

Naar aanleiding van de nieuwe werkelijkheid hebben we besloten dat ook de afronding van de andere kwartaalstudio’s van het derde kwartaal online en op afstand zullen plaatsvinden. Die van ‘Tektoniek’ en ‘Stad onder BTK’ vinden op donderdagavond 9 april plaats, die van ‘Prototyping – Transformator’ op vrijdag 10 april. Jullie ontvangen binnenkort informatie over de wijze waarop de afrondingen plaats vinden.

De afrondingen en beoordelingen van de semesterstudio’s, de kwartaalstudio’s van het vierde kwartaal en de colleges van het vierde kwartaal staan voor na 1 juni op het programma en we gaan er vanuit dat die doorgaan op het moment dat ze nu geroosterd staan.

Praktijk

De eisen t.a.v. het praktijkdeel zijn (natuurlijk) niet veranderd. Tegelijkertijd weten we dat er veel vragen over zijn.
Oproep: heb je vragen over het praktijkdeel, stuur een mail naar Robert von der Nahmer voor Architectuur en Margit Schuster voor Stedenbouw.

Tot slot

Het is voor ons allemaal een nieuwe, zeer onverwachte situatie. Vanuit de Academie, maar ook vanuit de hogeschool, het instituut, de decanen, de mediatheek en de centrale diensten van onze hogeschool doen we er alles aan om zo goed, zo snel en zo zorgvuldig mogelijk ons onderwijs door te laten gaan zodat we jullie op afstand de kwaliteit kunnen blijven leveren die jullie van ons gewend zijn. We begrijpen dat dit ook van jullie veel aanpassingen vraagt en vragen oproept, we proberen die te beantwoorden en oplossingen te zoeken die jullie helpen goed verder te studeren.

Tenslotte hopen we dat het goed met jullie gaat en dat jullie en je familie gezond zijn en blijven. We doen hierbij ook een beroep op jullie, maak gebruik van het online onderwijs, het gaat om jullie toekomst. Gebruik de tijd om te studeren en je verder te ontwikkelen als professional.

We wensen wens jullie succes en sterkte de komende tijd en hopelijk komen we elkaar zo snel mogelijk na 1 juni weer tegen in ons gebouw.

Maandag 16 maart, 14u00

Alle maatregelen zijn verlengd tot en met 6 april. Vanaf woensdag 18 maart is ook het gebouw de Academie gesloten. Studenten kunnen vandaag tot uiterlijk 16u00 en morgen tussen 7u00 – 16u30 nog maquettemateriaal ophalen. Bel vooraf met de receptie op 010-974 9200, zodat ze weten dat je komt en je toegang kunnen verlenen tot de ruimte waar je spullen liggen. 

Zondag 15 maart, 13u30

Er is een mail uitgestuurd naar alle studenten om te achterhalen of er geen studenten van de Academie in het buitenland van verblijven voor hun studie. Voor zover bekend is dit niet het geval. 

Vrijdag 13 maart, 14u00

Vanochtend zijn de opleidingscoördinatoren bij elkaar gekomen om de uitgangspunten voor het onderwijs de komende weken vastgesteld. Primaire uitgangspunt: dat het onderwijs door kan blijven gaan, maar dat het op afstand plaatsvindt. Dit betekent concreet dat zoveel mogelijk online gaat plaatsvinden om fysiek contact te vermijden. 

Wat dit betekent voor voortgang van onderwijsactiviteiten, zoals colleges, studio’s, afstudeerbijeenkomsten, bureaubezoeken, lees je in dit document (klik op de link). Dit vraagt enige creativiteit van docenten en studenten, maar we zijn ervan overtuigd dat we het onderwijs in elk geval tot 1 april door kunnen laten lopen. 

Bereikbaarheid en aanwezigheid

  • Het studiesecretariaat is per mail bereikbaar via info@ravb.nl of persoonlijke mailadressen van Alenka, Jacqueline, Sandra en Carla. We proberen zoveel mogelijk vanuit huis te werken.
  • Voor overige medewerkers (stafleden) geldt ook dat ze per mail bereikbaar zijn.
  • Mediatheek

– veel materiaal is digitaal beschikbaar, via hr.nl/mediatheek
– veel e-books zijn via bovenstaande route te vinden. Docenten die niet in vaste dienst zijn kunnen hier helaas niet bij omdat ze geen HR account hebben, studenten wel.
– mediatheek Academieplein is vandaag gesloten, vanaf maandag zijn we open, wel met minimale bezetting. Kan even duren voordat telefoon wordt opgenomen, contact via e-mail is denk ik toch het snelst
– mediatheek van de Academie blijft in ieder geval t/m 31 maart gesloten.
Voor wie vragen heeft, medewerker of student, vandaag of in de komende weken, neem gerust contact op:
Tineke t.e.van.heeren@hr.nl / Annette a.c.p.noordzij@hr.nl / Mediatheek@hr.nl

Communicatie

Zoals eerder gecommuniceerd volgt de Academie de richtlijnen van de Hogeschool Rotterdam die het actuele beleid volgt van het RIVM en de GGD. Of kijk op het Informatiepunt Coronavirus op de site van Hogeschool Rotterdam. 

Het belangrijkste kanaal van de Academie richting studenten en docenten is mail. Daarnaast kun je de ontwikkelingen en maatregelen volgen op onze website www.ravb.nl/nieuws en socials (Instagram, Facebook en LinkedIn).

Voor specifieke vragen over het beleid van de Academie en maatregelen mailen naar Chris van Langen op c.r.van.langen@hr.nl en Alenka op info@ravb.nl

Het betreft een buitengewone situatie voor alle betrokkenen. Gelukkig zien we dat er veel begrip is voor de situatie en dat we met creativiteit toch door kunnen blijven leren. 

Veel sterkte iedereen!

Donderdag 12 maart, 22u00

De hogeschool heeft naar aanleiding van adviseren door de overheid besloten dat met ingang van morgen, vrijdag 13 maart, alle onderwijsactiviteiten op Hogeschool Rotterdam locaties komen te vervallen tot 1 april.  Studenten en docenten worden opgeroepen om niet naar de de Academie / Hogeschool te komen.

We volgen de ontwikkelingen en houden jullie op de hoogte van de laatste stand van zaken. De Staf zal de impact op het Acadmieonderwijs, zoals voor de kwartaalafrondingen, afstudeerbijeenkomsten en andere activiteiten, bespreken waarna verdere communicatie volgt. 

Studenten en medewerkers kunnen met vragen terecht bij het Informatiepunt Coronavirus corona.info@hr.nl / volg ontwikkelingen op de blog met veel gestelde vragen.

Voor gerichte informatie over het beleid van de Academie en maatregelen voor het onderwijs kun je rechtstreeks mailen naar directeur Chris van Langen op c.r.van.langen@hr.nl en Alenka Milward op info@ravb.nl

Blijf gezond en hopelijk zien we elkaar gauw weer op de Academie!

Donderdag 12 maart, 15u30

De gevolgen van het coronavirus en de impact op de samenleving en op het onderwijs is steeds voelbaarder. Dit zorgt, heel begrijpelijk, ook voor onrust en zorgen binnen de Academiegemeenschap. 

We ontvingen vandaag meerdere telefoontjes en mails van studenten die vragen hebben en hun zorgen uiten:

  • woonachtig en/of werkzaam in Brabant die zich vanwege aangescherpte maatregelen bij organisaties of bureaus waar ze werken afvragen of ze wel of niet naar de Academie moeten komen vanavond/ morgen.
  • verkoudheid- of griepverschijnselen (keelpijn, neusverkoudheid, koorts) hebben die uit voorzorg thuis blijven. 
  • Ook onze directeur Chris van Langen, woonachtig in Eindhoven, werkt momenteel vanuit huis omdat hij milde verkoudheidsverschijnselen heeft en in geen geval het risico wil lopen om collega’s, studenten of docenten te besmetten.

Op basis van het RIVM beleid en de hogeschool zal het onderwijs, dus de colleges vanavond (hier zitten geen groepen groter dan 100 studenten bij), studio’s morgen en andere activiteiten, zoals gepland doorgaan.

Studenten, docenten en medewerkers 
In lijn met het advies van de RIVM adviseert de Academie van Bouwkunst/ de hogeschool studenten en medewerkers met verkoudheidsklachten (neusverkoudheid, hoesten of koorts) om thuis te blijven (van kracht tm 31 maart). 

Heb je klachten, meld je ziek bij het studiesecretariaat, docent en leidinggevende. Er zijn geen gevolgen voor de ziekmelding omdat er sprake is van een buitengewone situatie. 

Besluit je om uit voorzorg thuis te blijven, meld dit dan bij het studiesecretariaat info@ravb.nl

share item
Ja, ik accepteer cookies

Rotterdamse Academie van Bouwkunst gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. 


Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.