menu sluiten
zoek terug
terug

Slotpresentatie Ashwin Karis

donderdag 17 maart, 15u30
Slotpresentatie Ashwin Karis

Donderdag 17 maart om 15u30 vindt de slotpresentatie plaats van Ashwin Karis (Stedenbouw) met als onderwerp “De Stadsrand Centraal“.

Commissie:

Voorzitter                           : Margit Schuster (RAvB)
Mentor                               : Arjen Knoester (Gemeente Rotterdam)
Externe criticus                  : Miriam Ram (College van Rijksadviseurs)
Toegevoegde criticus         : Huub Juurlink (Juurlink [+] Geluk / CULD)

Afstudeerdatum en locatie:
Donderdag 17 maart om 15u30
Locatie: Auditorium Rotterdamse Academie van Bouwkunst

Stedelijke gebieden groeien de komende decennia hard. Om de bereikbaarheid te garanderen wordt door het Rijk fors geïnvesteerd in weg- en spoorweginfrastructuur. Tegelijkertijd hebben inwoners van steden in toenemende mate behoefte aan ruimte voor groen en recreatie. Een fijnmazig groen-blauw netwerk met aantrekkelijke routes van en naar het ommeland is daarvoor cruciaal. De ruimte in de bestaande stad is schaars. Juist de stadsrandzone kan in de vraag naar woonruimte, groen en recreatie hier een sleutelrol in vervullen. 

Stadsranden zijn gebieden waar lokaal stedelijke en nationale infrastructuur dominant aanwezig is. Het zijn gebieden die doorsneden worden door spoor- en snelwegen en hierdoor vaak uit gefragmenteerde, afgesloten en ongebruikte terreinen bestaan. Waardevolle landschappelijke structuren en plekken worden doorsneden en zijn er weinig goede verbindingen die stad, stadsrand en ommeland met elkaar verbinden. Nog te vaak gaan nationale investeringen in de infrastructuur ten koste van waardevolle landschapselementen. De stadsrand dreigt verder te versnipperen en de bestaande landschappelijke en cultuurhistorische kwaliteiten komen verder onder druk te staan. Een integrale visie op de stadsrand – waar zowel lokale als nationale belangen verenigd worden – ontbreekt vaak. In Utrecht tekent dit probleem zich scherp af.

Tot 2040 komen er in Utrecht naar verwachting 100.000 nieuwe inwoners bij en wordt er voor miljarden geïnvesteerd in de (nationale) infrastructuur die de stad omringd en doorsnijdt. Met de geplande groei van weg- en spoorinfrastructuur in de oostrand van Utrecht, door onder andere de verbreding van de A27 en het realiseren van een nieuw station nabij het bestaande station Lunetten, komen bestaande kwaliteiten van onder andere de Kromme Rijn, het landgoed Amelisweerd en de Nieuwe Hollandse Waterlinie (UNESCO-werelderfgoed) verder onder druk te staan. Verdere versnippering van de stadsrandzone dreigt. Een integrale visie op de oostelijke stadsrand is noodzakelijk om de nationale investeringen ook een lokale meerwaarde te geven en de woningbouwopgave van de stad gelijk op te laten gaan met het creëren van de zo noodzakelijke open groene ruimte in de rand van de stad.

De Stadsrand Centraal omarmt de voorziene nationale investeringen in snelweg- en spoorweginfrastructuur, maar zorgt er tegelijkertijd ook voor dat de lokale kwaliteiten van de plek en het maken van nieuwe verbindingen in balans komen. Een stevige maar noodzakelijk ruimtelijke ingreep in de spoorinfrastructuur gaat versnippering in de oostelijke stadsrand tegen en creëert extra ruimte voor wonen, werken en recreatie. Het maakt onder andere de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de landgoederen een vanzelfsprekend onderdeel van een groene en toegankelijke stadsrandzone. Met een station als centraal middelpunt en een zorgvuldig ingepast stadsprogramma aan de rand van Lunetten wordt de wijk en de stad definitief uit haar isolement gehaald en wordt op een vanzelfsprekende manier de verbinding tussen stad en ommeland gemarkeerd.

 

share item