Slotpresentatie Marco Overwijk

vrijdag 9 april, 14u00
Slotpresentatie Marco Overwijk

Vrijdag 9 april om 14u00 vindt de slotpresentatie plaats van Marco Overwijk (Architectuur) met als onderwerp “The Encounter Project“.

Commissie:

Voorzitter                            : Willemijn Lofvers (RAvB)
Mentor                                :  Dik Houben (Powerhouse Company)
Externe criticus                  : Ana Rocha (Ana Rocha Architecture)
Toegevoegde criticus         : Serge Schoemaker (Serge Schoemaker Architects)

 

Afstudeerdatum en locatie:
Vrijdag 9 april om 14u00, besloten bijeenkomst
Locatie: Auditorium Rotterdamse Academie van Bouwkunst

Ik kan met gepaste trots zeggen dat ik Fries ben. Wat dit betekent weet ik niet precies, maar het gevoel is er. En dit gevoel zit diep. Wat hier de oorzaak van is? Misschien is het de rijke geschiedenis van de provincie, met haar eigen taal, cultuur en tradities. Of het kenmerkende landschap, het indrukwekkende Friese gewest met haar meren, uitgestrekte bossen en ongerepte velden. Of zijn het de typische streekproducten zoals de zelfgemaakte Sûkerbôle en de Friese Berenburg? Al deze onderwerpen roepen een gevoel op van eigenwaarde en maatschappelijke worteling.

Identiteit, immigratie, en de bijbehorende polarisatie, vormen een hedendaags maatschappelijk vraagstuk waarover veel discussie bestaat. In het kader hiervan is ook de ‘Friese’ cultuur sterk aan het veranderen. De taal sterft langzaam uit. Schaalvergroting en trek naar de Randstad zorgen voor verschraling en eentonigheid in het landschap. De grootste producent van Sukerbole is tegenwoordig de Albert Heijn. Veranderingen op ‘het Fries zijn’ is goed en het is belangrijk niet te blijven hangen in een backward utopia. Maar hoe bouw je op een niet-destructieve manier voort op deze oude, kostbare tradities?

Mijn afstudeeronderzoek  ‘The Encounter’ is een reflectie over hoe je respectvol een balans kan vinden tussen vernieuwing en traditie, tussen economisch gedreven interventies en respect voor oude ambachten en culturen. Om dit te onderzoeken heb ik voor een locatie en programma gekozen waar alle elementen die het onderwerp identiteit voor mij representeren zijn uitvergroot: Ierland.

De Ierse identiteit gaat ver terug. Het ruige, bijna magische landschap van Ierland, ooit  natuurkundig ontstaan vanuit gestold vulkanische gesteente in de zee, wordt al ver voor de opkomst van de Romeinse tijd bewoond door Kelten. De invloed van deze Kelten is nog altijd zichtbaar in het hedendaagse Ierland. Zo zijn de taal, de sporten, het geloof en de tradities van Ierland hier nog altijd het directe resultaat van. En dan zijn er nog de mythische wezens in verhalen die rond dit landschap zijn ontstaan en die onlosmakelijk verbonden zijn met de Ierse cultuur. Wanneer je je ooit aan de Ierse kust bevindt en uitkijkt over de ruige kliffen, gehuld in een klein laagje mist, ga je deze verhalen toch bijna geloven. 

Van een latere periode zijn de honderden kastelen en kasteelruïnes die verspreid door het Ierse landschap staan. Deze gebouwen herbergen de bewogen geschiedenis van het eiland. Ierland is namelijk ook een land dat jarenlang onderdrukt werd. Een periode waarin de Ierse identiteit niet meer mocht worden uitgedragen, en die nog steeds pijn doet. Voor veel Ieren zijn deze kastelen het symbool van deze Engelse onderdrukking. Een onderdrukking die een wond heeft achtergelaten die met name in Noord-Ierland nog steeds niet geheeld is.

Als programma voor ‘The Encouter’: een whiskey distilleerderij. Ierse whiskey – zijnde een typisch streekproduct – welke bij wet beschermd en verweven is in de Ierse cultuur. Uisge beatha, Keltisch voor het water des levens, gebrouwen met een nauwkeurige techniek ontstaan in de dertiende eeuw. Een oud, ambachtelijk proces dat tegenwoordig gedreven wordt door een harde en kapitalistische insteek. De zachte aspecten zoals liefde, passie en de trots op dit ambacht zijn niet goed zichtbaar meer. Met ‘The Encounter’ wordt aangetoond hoe een dergelijk traditioneel programma op een moderne manier de identiteit van het ambacht kan vieren terwijl er ook aangesloten wordt bij de geschiedenis en cultuur van het landschap.

Identiteit is niet vast omlijnd, het is een gevoel. Identiteit zorgt voor houvast en verbondenheid, belangrijke waardes die gevierd moeten worden. Stilstand en waarborgen ligt voor de hand, maar ‘The Encounter’ toont aan dat dit niet per se de oplossing hoeft te zijn. Het behouden en benadrukken van identiteit door middel van een moderne inpassing, met respect voor al het bestaande, is de mooiste manier om identiteit voor altijd voort te laten leven.

share item
Ja, ik accepteer cookies

Rotterdamse Academie van Bouwkunst gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. 


Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.