Alumni Eldrich Pique en Garry Leisberg ontwerpen ‘Bittere Oogst’
14 juni 2025Een Surinaamse plantage in Nijmegen

Wat laat een kunstwerk je zien? En wat blijft verborgen? Het diorama van koffieplantage Kerkshoven (1823) toont het beeld dat de Nederlandse eigenaar wilde presenteren: een wereld van orde en welvaart. Achter die zorgvuldig gecreëerde façade schuilt een ander verhaal: een bittere werkelijkheid van slavernij en uitbuiting vol wreedheid en pijn. Tegelijkertijd is het een verhaal van verzet en veerkracht — tot slaaf gemaakten putten kracht uit hun tradities en boden weerstand door te vluchten, saboteren of in opstand te komen. Bittere Oogst laat zien hoe dit gedeelde verleden tussen Nederland en Suriname nog steeds doorwerkt en nodigt uit om stil te staan bij de prijs van deze oogst — en wat we ervan kunnen leren. Nu te bezoeken in Museum Valkhof.
Alumni Eldrich Pique en Garry Leisberg ontwierpen de tentoonstelling voor Museum Valkhof vanuit hun collectief Studio Soela. Eerder gaven ze vorm aan een tentoonstelling voor Museum Amsterdam.

Garry Leisberg:
„In mijn familie gaan verhalen uit de slaventijd juist over moed en inventiviteit”, zegt Garry Leisberg. „De voorouders van mijn vader zijn gevlucht en hebben zich gered in de binnenlanden van Suriname. En ook de mensen die niet van de plantages weg konden, hadden hun manieren om zich te verzetten.”
Eldrich Pique
In de Nacht van Caribisch Netwerk sprak Guilliano Payne met architect Eldrich Pique. Hij maakte met zijn bureau Studio Soela een tentoonstelling in Museum Valkhof gebaseerd op een diorama van een plantage in Suriname. Ook spraken ze over hoe ruimte en gebouwen voor mensen met Caribische roots anders gebouwd kunnen worden, zijn alkaline en vegetarische dieet geinspireerd door Afrikaanse en Jamaicaanse wijsheden, wat het winti-geloof hem heeft gebracht en hoe literatuur zijn denken over zichzelf heeft verrijkt.