menu sluiten
zoek terug
terug

‘Learning from New York’ door alumnus Paul van den Bergh

Learning from New York

artikel door Paul van den Bergh, alumnus van de Rotterdamse Academie van Bouwkunst

De transformatie van de High Line in New York zorgde voor een ongebreidelde gentrificatie in de nabij gelegen wijk Chelsea. Achteraf zeggen de initiatiefnemers spijt te hebben van het project. Onlangs werd het definitieve en goedgekeurde ontwerp voor het Hofbogenpark in Rotterdam (ontwerp De Urbanisten, DS Landschapsarchitecten, Bureau Van Eig en Tak Architecten) gepresenteerd. Geen woord over de gevolgen van mogelijk gentrificatie. Welke lessen kunnen getrokken worden uit de ontwikkeling van de High Line, al is het maar om signalen op te vangen of blinde vlekken zichtbaar te maken?

Hofbogenpark, Rotterdam / ©De Urbanisten

Hofbogenpark, Rotterdam / ©De Urbanisten

Vrijdag 10 november was het officiële persmoment waarop het definitieve en goedgekeurde ontwerp voor het Hofbogenpark in Rotterdam werd gepresenteerd, het park op een deel van de voormalige spoorlijn tussen Rotterdam Centrum en Scheveningen. Dit project past in een wereldwijde trend waar infrastructuur omgebouwd wordt tot (groene) publieke ruimte. In 1993 werd in Parijs de Coulée verte René-Dumont geopend, een lineair park op een oud spoortraject. In Utrecht werd de Catharijnebaan weer Catharijnesingel en in New York werd naar Parijs voorbeeld een oude spoorbaan getransformeerd tot de High Line, een groene loper boven het maaiveld.

Wanneer ik met betrokkenen van het Hofbogenpark spreek en de vergelijking met de High Line maak, hoor ik vaak dat de vergelijking niet opgaat, dat ik appels met peren vergelijk. Rotterdam is New York niet, andere dichtheden en andere type stakeholders. Maar je kunt appels en peren eigenlijk prima vergelijken. Het voedingscentrum maakt de vergelijking: 100 gram appels geeft 56 kcal en 10,4 g suiker, 100 gram peren 55 kcal en 9,5 g suiker. Dus misschien kunnen we toch een poging doen. Welke lessen zouden we kunnen trekken uit de ontwikkeling van de High Line, al is het maar om signalen op te vangen of blinde vlekken zichtbaar te maken?

Lees het volledige artikel op Archined.